Hedonism Spirit – získat víc než požitek

0
53

Po rozhovoru s odborníky na ušlechtilý alkohol Martinem Zvěřinou a Vítem Šafářem se už dnes na lahve s destiláty dívám úplně jinak – totiž jako na možnou investiční příležitost. Jak se v této branži vyznat? Jak si vychutnávat a přitom i vydělávat? Seznamte se s projektem Hedonism Spirit.

Počátek jejich nadšení vznikl při společných cestách po festivalech s tematikou destilátů. Nejprve je nadchlo ochutnávání rumů, postupně se dostali až k whisky. Alkoholové festivaly paradoxně nejsou o konzumaci ve velkém, ale o degustaci a vzdělávání. Jak s tím ale pracovat dále, aby se mohli dostat k ochutnávání zajímavějších lahví? Tak vznikla myšlenka Hedonism Clubu, kde uzavřená skupina kamarádů mohla každý měsíc degustovat a vzdělávat se v nabídce whisky, rumů, koňaků… Po roce přišel nápad otevřít tuto možnost i pro veřejnost, a tak vznikl projekt Hedonism Spirit.

Nápad na investice do alkoholu byl cílený, nebo k vám přišel náhodou?
Vít: Víceméně náhodou. Nejprve nás bavilo ochutnávat–to nás baví dodnes. Sháněli jsme lahve pro degustace a všímali jsme si, jak se rok od roku některé hůře získávají, měnila se i jejich cena. Lahev, kterou si Martin koupil před rokem, měla na trhu najednou vyšší zhodnocení. Začali jsme se tedy více zajímat o alkohol jako o možnou investici.

Martine, co vás na degustacích přitahuje nejvíce?
Martin: To, co mě na tomto projektu nejvíc láká, je možnost otevřít a ochutnat lahve za 30–40 tisíc korun. To si sám doma opravdu neotevřu. Baví mě, že se o tenhle výjimečný zážitek můžeme podělit s ostatními. Je to až jako společný rituál. Předáváme lidem odborné informace, edukujeme o původu a historii a šíříme investiční myšlenku.
Většina zná pouze klasické produkty jako penzijní spoření, stavební spoření, podílové fondy, akcie, teď jsou na řadě alternativní investice, mezi které patří alkohol, víno, starožitnosti, auta… Za posledních deset let udělaly největší zisk z alternativ právě destiláty, nejvíce whisky. Její index vyrostl za tu dobu o 900 %.

Takže jste schopni poradit, jak se správně zorientovat ve světě investičního alkoholu? To mě začíná zajímat. Radíte i to, jak se o něj dál starat?
Martin: Ano. Netvrdíme klientovi, že je to okamžitě výdělečná věc, ale jsou lahve, které během tří měsíců skočí třeba o 30 procent. Pak jsou jiné, na které se dlouho čeká, třeba i pět let a víc, než se začne produkt vytrácet z trhu. Hned po uvedení limitované edice se spotřebuje odhadem až 30 % produkce na primárních ochutnávkách, takže de facto určitá exkluzivita přichází vždy.

Co vás často překvapí?
Martin: Například to, že i řadová lahev může najednou skončit ve výrobě a spousta lidí to ani nezaznamená včas. Najednou se automaticky dostává do kategorie sběratelského unikátu – to vše s Víťou neustále sledujeme.
Vít: Dám vám příklad zhodnocení. U japonské whisky Yamazaki Sherry Cask 2013 se retailová cena v roce 2014 pohybovala kolem 140 dolarů. Na podzim vyšla Whisky Bible, obdoba michelinského průvodce pro whisky, kde získala první místo. A reakce na trhu? Během měsíce skočila cena na 4000 dolarů! V aukcích se prodávala na jaře okolo 2700 dolarů. Aukce jsou tedy obvykle výhodnější, ale zase obnášejí vedlejší náklady jako provize aukčnímu domu, pojištění, dopravu atd.

Vždy jsem na sommeliérech obdivovala, kolik si toho musejí pamatovat, aby mohli srovnávat. Jak si držíte informace vy? Píšete si vlastní recenze?
Vít: Píšu recenze, které budu postupně zveřejňovat po jednotlivých degustacích. Co se formátu týká, důkladně jsem si prostudoval ty nejlepší recenzenty v oboru, načetl jsem si informace o dané palírně a lahvi, teprve pak přichází vlastní recenze.
Martin: Spoustu informací o daném alkoholu či palírně dokážu udržet v hlavě, ale detaily, třeba jakou tvrdost vody či jaký typ obilí výrobci používají, si dohledávám. Znát technologii výroby je nesmírně důležité.

Jaký typ lidí kupuje investiční alkohol?
Vít: Rozdělil bych kupce do tří skupin. Za prvé jsou to milovníci destilátu, kteří rádi ochutnávají jako my v Hedonism Spirit. Pak jsou to investoři, kteří nakupují za účelem zhodnocení. A samozřejmě sběratelé. Někteří vlastní sbírky v milionech korun, ale nikdy ze své sbírky nic neochutnají.

Kam se řadíte vy?
Vít: My jsme určitě milovníci a sběratelé. Máme interní pravidlo – od každého typu nakoupit tři lahve: první pro degustaci, druhou do sbírky a třetí k možnému prodeji.

Sbírejte, co je vašemu srdci nejbližší. Přinejhorším to můžete vypít.

Jste schopni držet zásoby?
Martin: To zatím neděláme. Máme však v plánu výrobu speciálních výstavních skříní na zakázku. Lahve destilátů totiž vypadají nádherně – výrobci se předhánějí v luxusním designu. Chceme proto, aby měl klient i požitek pro oči.
Vít: Výhodou destilátů je jejich snadné skladování. Na rozdíl od vína, které potřebuje speciální teplotu a horizontální polohu, můžete skladovat tenhle alkohol doma v pokojové teplotě. Stačí, aby byly v temnu.

Jaká padla rekordní cena za lahev?
Vít: Soukromý sběratel v Dubaji koupil dvě lahve šedesátileté whisky The Macallan 1926 v celkové hodnotě 1,2 milionu dolarů (cca 25 milionů korun)! Na trh byla uvedena v roce 1986 v počtu čtyřiceti kusů. Tehdy stála jedna lahev „pouhých“ 20 000 dolarů, nyní se prodala za 600 000 dolarů.

Jaký příběh stojí za touto lahví?
Vít: Tahle whisky zrála šedesát let. Její etiketa je originální umělecké dílo. Dvanáct lahví z této série ilustroval Sir Peter Black, který se proslavil jako spoluautor obalu k legendární desce Beatles Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Dalších dvanáct lahví pak dostal na starost Ital Valerio Adami, jeden z nejuznávanějších popových umělců 20. století.

Módní značka Burberry nedávno spálila všechno, co neprodala, aby se neznehodnila její cena. Jak zabránit znehodnocení značek u alkoholu?
Martin: Hodně věcí se falzifikuje, snad co je obchod obchodem. Problém je, že na internetových obchodech typu E-bay se prodávají prázdné lahve, které pak skupují podvodníci a nabízejí v originální lahvi falešný destilát. Dost často se to děje například s koňakem Louis XIII (výrobce Rémy Martin). Proto – stejně jako Burberry – doporučuju raději lahev zničit než ji prodat, to říkáme i na každé degustaci.

Na co si dát tedy pozor, když chci nakoupit alkohol přes internet?
Martin: Jako laikovi raději doporučuji obrátit se na někoho zkušeného. Člověk se může snadno nechat napálit. Existují vyhlášené aukční síně, kde ověřují každého nového prodejce… Je lepší mít kontrolu a přehled než nakupovat naslepo od neověřeného zdroje.

Sídlíte v Brně. Degustovat ale můžeme s vámi kdekoli, že?
Vít: Ano. Vždy záleží na počtu lidí nebo rozpočtu, aby se vůbec vyplatilo danou lahev otevřít. Jednáme právě o rozšíření našeho klubu do Prahy.
Martin: Kromě sebe a know-how vezeme na akce také speciální degustační sklo.

Jak by měla správná sklenička na tvrdý alkohol vypadat?
Martin: Je lepší se vyhnout buclatým koňakovkám nebo whiskovkám s tlustým dnem. My používáme na destiláty sklo tulipánového tvaru. Alkohol nepodáváme na ledu, nepřemražujeme ani nezahříváme. Ideální je udržet při podávání pokojovou teplotu.

Neplánujete i cestovní degustační pobyty?
Martin: Plánujeme, a dokonce už nabízíme v menším měřítku. Nejvíce nás lákají výlety do palíren ve Skotsku – nejinvestovanější alkohol je totiž stále whisky.

Jaký je současný trend u nás? Co nejvíce letí?
Donedávna to byly rumy, které jsou zde stále velmi populární. Na vrcholu obliby ve světě je nyní gin. V Americe už se nějakou chvíli dostává do popředí mezcal, tak uvidíme, jestli se chytne i u nás.

Celebrity jako investoři
Investovat, a dokonce mít vlastní značku alkoholu je trendy i mezi celebritami. Například George Clooney před časem prodal svoji tequilu Casamigos za miliardu dolarů a zřejmě tím inspiroval ostatní.

  • AC/DC – tequila Thunderstruck
  • David Beckham – whisky Haig Club ve spolupráci s Diageo
  • Justin Timberlake – tequila Sauza 901
    • Matthew McConaughey spolupracoval na výrobě nového bourbonu Wild Turkey Longbranch
  • Metallica – připravuje vlastní produkci whisky
  • Motörhead a The Rolling Stones mají vlastní značky whisky
  • Ryan Gosling – Aviation Gin
    Nejnověji se přidal Bob Dylan. Před pár dny představil vlastní značku whiskey Heaven’s Door, kterou připravuje ve spolupráci se zakladalem Angel’s Envy Bourbonu.

    https://www.hedonismspirit.cz/