Jen hodinky nestačí

0
42

Když jsem se ptala lidí v rozhovorech, co pro ně symbolizuje luxus, ve většině se shodli, že největším luxusem je dnes mít volný čas. Co lépe symbolizuje náš ubíhající čas než právě hodinky?

Nedávno jsem viděla hodinky, které měly na ciferníku napsáno NOW (nyní). Jak přesné. Čas je pro nás neuchopitelnou veličinou, proto je možná tolik lidí, kteří jsou fascinováni drobnými mechanickými přístroji, které čas dokážou zobrazit. V dnešní digitální době se vlastně paradoxně i samotné hodinky dostávají do kategorie luxusního šperku. Stejně tak jako mají dámy vyladěné šperky s kabelkou a lodičkami, nastupuje nyní u mužů trend mít sladěné hodinky s páskem, botami, peněženkou a překvapivě i s vozidlem.

„Od roku 1997, kdy jsem založil firmu Creative Services, se věnujeme designu a náš záběr návrhářství je poměrně široký. Stalo se však, že díky mé druhé společnosti Prokop & Brož se více soustředíme na hodinky,“ vypráví Jan Prokop, spolumajitel firmy orientované na zakázkovou výrobu hodinek. Jako patriot a milovník kvalitního zboží si nechal na zakázku ušít několikery společenské boty, sladěné s opasky a řemínky hodinek. Při návštěvách v ateliéru ševce Michala Pavlase se postupně rodila myšlenka pokusit se promluvit také do designu obuvi. Záměrem bylo narušit standardní, téměř neměnné tvarové standardy a navrhnout extravagantnější volnočasovou obuv, inspirovanou řidičskými botami, avšak s řemeslnou kvalitou zakázkové výroby. Vznikla idea produktu, který propojí zakázkovou výrobu hodinek, obuvi a kožených doplňků s tématem sportovních vozů. Protože sám vlastní ikonický Caterham Superlight R300, prvotní inspirace se hledala u tohoto černo-modro-žlutého krasavce.

Když jsem zvyklý na svůj standard kvality, proč se spokojovat s průměrem?

Jan Prokop má rád příběhy českých tradičních výrobců, což ho dovedlo až do čela sdružení České značky. Každý, kdo něco vyrábí tradiční metodou, ho zajímá a rád se s ním pracovně propojuje. O výrobci měl tedy od začátku jasno. „Je to úplně jiná úroveň pohodlí při chůzi. Navíc si i každý všimne, že to jsou Boty s velkým B,“ popisuje důvod své volby. Ze strany pana Pavlase to byl také velký krok do neznáma, ale i jemu se myšlenka rozšíření nabídky líbila. Navzdory riziku, že lidé neocení takto kvalitní vycházkovou obuv, se pustil do nové výzvy. Je třeba si uvědomit, že zákazníci již akceptovali ceny dvacet – čtyřicet tisíc korun za luxusní polobotky do společnosti, ale dát dvacet tisíc za boty, které mají podtrhnout individualitu a image vlastníka nějakého zajímavého automobilového klenotu, je už výdaj pro opravdové fajnšmekry. Byl to náročný kreativní proces, ve kterém se obě strany hodně naučily. Nakonec to ale stejně bylo mistrovství zkušeného ševce, které dokázalo úspěšně přenést myšlenky designérů do reálného výrobku.

„Vyrobili jsme na zakázku hodinky, které zákazníkovi ladily k jeho Lotusu Esprit V8m a ten ihned zavětřil, že by mohl mít ještě i boty do série. Dominantní barvu jeho vozu tvoří černá se zlatými detaily. To je téma, se kterým se dá krásně vyhrát. Jsme rádi, že naše myšlenka už oslovila první zákazníky, že boty nebudou jen zajímavým výstřelkem do muzea obuvnictví,“ říká s úsměvem Jan Prokop.

Podle jeho názoru úspěch značky tkví v tom, že dokáže pokrýt potřeby přání a sny svých zákazníků, a to i za cenu, že některé modely nebudou tak rentabilní. Jde o umění vidět za roh, předjímat přání klientů a starat se o to, aby firma přicházela na trh se zajímavými novinkami. A co výjimečného chystá hodinářská manufaktura Prokop & Brož? Kromě společenských hodinek Opera s gilošovaným číselníkem (speciální metoda mechanicky naprogramovaného strojního rytí), kterým firma poprvé prezentuje tuto fajnšmekry uznávanou technologii v českém výrobku, se nebojí ani vyrobit hodinky z betonu. Proč ne? Chutě zákazníku jsou vskutku pestré.

http://www.prokop-broz.cz/

Na fotce
Vůz: Caterham Superlight R300 SV
Hodinky: Prokop & Brož, model Hercule
Boty: výrobce Michal Pavlas – design Petr Kubík a Jan Prokop