Jitka Klett

0
287

Jitka Klett je návrhářka, která ani po pětadvaceti letech na evropské módní scéně nepřestává překvapovat. V jejích modelech můžeme pozorovat nejen odkazy na umělecká díla, ale díky kosmopolitnosti také vlivy mnoha kultur. Žena v jejích modelech se stává silnou a ženskou osobností.

Když jsem se s Jitkou Klett setkala před lety poprvé, zaujaly mne její modely určené pro slavnostní příležitosti a plesy. Precizní, velmi složité a přesto vkusné zdobení korzetů i dlouhých sukní, autorské potisky látek i detaily v podobě vlastních knoflíků, to vše přidává modelům na výjimečnosti. Každé další setkání pak bylo spojeno s novým překvapením. Jednou to byla kolekce doplňků včetně bot, podruhé vlastní parfém, a nakonec nový luxusní showroom, který láká svými výlohami, ale dostanete se do něj pouze na objednání. A právě v tomto privátním prostoru jsme se pokusili zachytit různorodé polohy osobnosti Jitky Klett.

Vaše klientky mají nyní k dispozici velkorysý prostor, který jim poskytne naprosté soukromí. Celá realizace působí velmi nákladně a promyšleně…
Ano, je to krok k tomu, aby se dámy u nás cítily spokojené a jejich návštěva se stala zážitkem. Snažíme se proto probudit a uspokojit všechny smysly, s tím souvisí i výběr hudby, vůně, šálek dobré kávy i to, že jsou obklopeny kvalitním designem i uměním. Mým záměrem je klientky příjemně překvapit, potěšit a díky výlohám vzbudit zvědavost a zaujmout ty, co mne ještě nenavštívily. Jsem hrdá na to, že interiér našeho exkluzivního salonu v Haštalské ulici v centru Prahy vznikl výlučně ve spolupráci s českými výrobci.

Jak to celé jde dohromady s vaší pracovní vytížeností a častými cestami do zahraničí?
Plánuji trochu zvolnit s cestováním a zůstávat do konce roku 2019 více v Praze. V posledních letech nebylo výjimkou, že jsem na pracovních cestách vystřídala i čtyři země za jeden týden. Přiznám se, těžko se odmítají mezinárodní nabídky, kde máme prostor zvýšit povědomí naší značky a reprezentovat v zahraničí česko-slovenský design. Nabídky však dnes již převyšují naše možnosti.

Máte salon v Praze, v Košicích, úspěchy slavíte i v Arabských emirátech. Jaké to je, pracovat s ženami napříč kontinenty a jaké jsou rozdíly v jejich naturelu?
Rozdíl je už například mezi Češkami a Slovenkami. Nerada se globálně vyjadřuji k ženám, ale určitě díky dlouhé praxi mohu vyhodnotit rozdíly v přístupu žen k módě. Slovenky jsou daleko odvážnější a nebojí se být ve společnosti, ale i na ulici středem pozornosti, královnou plesu. Českým ženám stále ještě chybí odvaha a nemají příliš ambice vyniknout, odlišit se. Daří se mi ženy svými modely motivovat a vzbudit touhu vyzkoušet něco jedinečného a jiného. Některé klientky začínají konzervativnějšími modely a dialog se mnou je dovede k novému pohledu na sebe samu, často se posunou v tom, co rády nosí. V zahraničí prodávám především Ready to wear, tedy kolekce na běžné nošení. Stále je populární mix kultur. Například Arabové často vyhledávají v módě evropské prvky. Arabské ženy dokážou být velmi spontánní a chtějí vyzkoušet všechno, velmi často ale mění názor.

Co byste řekla o jejich stylu, preferují určitý typ modelů nebo barvy?
Ano, určitě mají vlastní styl, v arabských zemích je obliba konkrétních barev dost dominantní. Arabské ženy milují módu a pod abájou jsou oblečené často jako Evropanky. Mám unikátní příležitost nahlédnout do jejich životů, poznat jinou kulturu a pracovat s významnými a úspěšnými ženami. Nejen v Evropě, ale také v krajinách Středního východu. Chodím za nimi do paláců a sama občas přemýšlím, čím mě tento svět tolik fascinuje. Nejspíš je to tím, že jsem hodně kosmopolitní a ráda v praci propojuji své zkušenosti s mezinárodní klientelou.

Jak probíhá setkání s novou klientkou?
Moje práce v salonu je založena na individuálním přístupu. V našich obchodech mě často nenajdete, tam na vás čeká moje tvorba a příjemné asistentky prodeje. V salonu máte dopředu domluvený termín a vždy vás tam budeme čekat já. Nejdříve musím klientku poznat, osobní kontakt je pro mne velmi důležitý. Společně pak dojdeme k tomu, v čem se bude cítit dobře, a můžeme začít pracovat na prvním modelu. Každá další návštěva ale je, jako by přišly podruhé, protože žena není stále stejná. Mění se v čase a já reaguji na její aktuální potřeby, měnící se životní styl. Velkými mezníky jsou narození dětí, kdy se postava mění, roli hraje také změna práce. Mám stálé klientky, které jen zavolají, abych jim připravila šaty na nějakou důležitou příležitost, a já už je natolik znám, že si to mohu dovolit, dělám to však jen v případě, kdy už jsem s klientkou propojená a její časové vytížení je důvodem, proč si nemůže vychutnat atmosféru při tvorbě nového modelu. Je pro mě však nevyhnutelná potřeba být s klientkami v kontaktu, abych mohla vnímat jejich osobnost a modely s nimi rezonovaly správně.

A co se týče stálých zákaznic, pro jaké příležitosti se u vás nejčastěji oblékají?
Pro všechny příležitosti. A mohu zodpovědně říct, že 90 % naší klientely je stálá. Společně se radujeme ze života, společně stárneme a vyměňujeme si životní zkušenosti a radosti. Mám své dlouholeté klientky, pro které šiji na míru a moje modely se stávají součástí jejich nejvýznamnějších okamžiků, provázejí je pracovními i osobními úspěchy. A co se týče příležitostí, je to velmi různorodé. Moje stálé klientky se časem stávají mými přítelkyněmi a já leckdy pracuji už se třemi generacemi v téže rodině. Ať už to jsou šaty na ples, svatbu, nebo jen běžné společenské šaty, kožené oděvy, oděvy na běžné nošení nebo business styl. Nejvyhledávanější jsem asi pro tvorbu večerních a malých společenských modelů. Myslím, že dnes už umíme překvapit i nejnáročnější klientku, které ukážeme naše kvality a řemeslo poměrně rychle. Vážíme si každé ženy, která se nám svěří, a vytvoříme jí model, ve kterém je a bude vždy jen ona tou nejvhodnější nositelkou. Spolu s mým týmem vkládáme do celého procesu svou profesionalitu, ale také lidský přístup, který se stále víc v našem rychlém životním stylu v rámci služeb vytrácí.

Ano, vaše modely jsou velmi ženské a elegantní, na co při jejich tvorbě kladete největší důraz?
Kromě toho, že chci, aby modely podtrhly přirozenou siluetu a dodávaly ženám sebevědomí a energii, dbám také na to, aby šaty byly komfortní a pohodlné. Už od mládí mě fascinuje složení materiálů, jsem velmi striktní při jejich výběru, preferuji kvalitní přírodní materiály, jako je například hedvábí nebo len.

Kromě šití na míru ale ještě dvakrát ročně představujete novou kolekci…
Ano, mimo linie Jitka Klett Couture také dvakrát ročně vytvářím kolekci Ready to wear pro období jaro/léto a podzim/zima pro naši druhou linii JK Klett. Je to jiný typ práce a pro mě velká výzva, tvořit pro anonymní okruh klientů. JK Klett najdete v našich vlastních obchodech v Praze, Francii nebo také na našem e-shopu. Tyto kolekce jsou tvořeny už s větším týmem lidi. Praktičnost i trvanlivost našich modelů v JK Klett testuji také sama na sobě a zkouším i to, jak se model chová při nošení na kůži, při nešetrném praní, a modely projdou vždy pořádnou zatěžkávací zkouškou. Bez testování na sobě bych nemohla ani objektivně poradit svým klientkám. Úroveň našich modelů, co se týká materiálového složení i zpracování, je velmi vysoká. JK Klett je určena náročným klientům, kteří nemají čas, případně dostatek financí k návštěvě salonu Jitka Klett Couture.

Letošní kolekce MATRIX s výrazným autorským potiskem na látce je velmi výrazná. Co vás při tvorbě inspirovalo?
Kolekce je inspirována novými technologiemi. Všudypřítomné internetové signály jsou sice neviditelné, ale stále nás obklopují a zanechávají na nás i na šatech otisk. Snažila jsem se ho zhmotnit do tisku na materiálu a dodržet ženský styl, který je pro nás charakteristický. Střihy jsou tentokrát striktně minimalistické. Na prezentaci jsem opět spolupracovala s fotografkou Veronikou Poncovou a fotografie vznikly v prostorách robotické vinárny Cyberdog.

Je za vámi hodně práce, spousta realizovaných nápadů. Co stojí za vaším úspěchem?
Měla jsem vždy srovnané, kam chci směřovat, a od začátku tvořím s láskou a pokorou. Pokud k tomu přidáte odhodlání jít si za svým a pracovitost, máte základy, na nichž úspěch stojí. Ve své tvorbě navíc spojuji prvky, které mají rády ženy na celém světě, a to je elegance, ženskost, harmonie a kvalita provedení, jež společně s autorskými potisky látek dodávají modelům punc výjimečnosti. Filozofie značky se formuje již pětadvacet let a pořád pracujeme na tom, aby také náš styl dělal lidi šťastnými a vyhledávali ho stále více lidé z celého světa.

Jak vznikla myšlenka vlastních potisků látek?
Myšlenka v podstatě vznikla tak, že mi v určitém stadiu tvorby na trhu chyběl design látek, který by uspokojil mé požadavky. Většina printu mi přišla primitivní. Hledala jsem v potisku něco smysluplnějšího. Miluji a vyhledávám návštěvy galerií po celém světě a zde vznikl silný impulz, kde jsem se inspirovala… Bylo to umění. První tisk na látku jsem použila v roce 2014 a šlo o přenesení uměleckých děl českého autora Vladimíra Obra. Byla to nádherná práce na návrhu prvních látek, kde jsme spolu s Katkou Adámkovou, která vlastnila v tom období galerii, kde bylo možné díla autora zakoupit. Další inspirací pro mě byla příroda a nádherné fotografie bývalého slovenského prezidenta Rudolfa Schustera, které on sám nafotil na svých cestách. Dodnes jsme s panem prezidentem v kontaktu a já si nesmírně vážím jeho lidského přístupu, který mě obohatil nejenom profesně. Po této spolupráci nasledoval již autorský design látek, který jsme vytvořili s mým externím týmem. Jednu z kolekcí s názvem Brella jsem věnovala významné choreografce a mé dobré přítelkyni Bobě Brella, která podlehla vážné chorobě. Následovaly kolekce Espirity, kde jsem opět přenesla díla pákistánského malíře žijícího v USA Irfana Mizry. Následovala poslední inspirace díly – konkrétně Španěla Joana Miró, kde jsem si vytvořila vlastní dezén látky, který je přiznanou inspirací. Od roku 2017 navrhuji všechny vzory látek in house a spolupracuji na nich s týmem mnoha lidí. Nejsilnějším mottem všech vzorů je harmonie v barevnosti i provedení. Spolu s Vladimírou Ilkovičovou pracujeme na jasném čitelném rukopise a odkazu na látce, která je nosným printem v našich kolekcích JK KLETT.

Kromě designu a vlastního printu na textil ale dokážete ovlivnit i vlastnosti materiálu…
Ano, mohu ještě ve fabrice experimentovat s vlastnostmi materiálu, ovlivňovat samotnou technologii a vyladit tak, aby byl co nejpraktičtější a komfortní a abychom i co se týká složení materiálu byli pro klienta výjimeční.

Co je ještě součástí vašeho rukopisu?
Miluji modrou, vždy v mé práci hraje roli a najdete ji ve všech kolekcích. Moře, voda a obloha jsou mé silné zdroje energie a inspirace.

Sama ráda nosíte vlastní modely a v zahraničí nakupujete od lokálních značek. V čem se cítí dobře vaše patnáctiletá dcera? To bude nejspíš pro matku-návrhářku docela výzva, vyhovět vkusu teenagera…
Alexandra je podobná všem ostatním náctiletým tím, že ji zajímají youtubeři a blogeři. Já ji jen směřuji k tomu, aby se nebála vytvořit si vlastní styl, aby nikoho nenapodobovala, ale jen se inspirovala. Na oficiální akce, jako jsou dostihy nebo galavečery, jí samozřejmě šijeme šaty na míru, v takové situaci se pro mě stává klasickou klientkou, kde pracuji s jejími požadavky.

Jak osobně vnímáte trendy?
Móda je pro mne odrazem života, reaguje na společenskou situaci. Myslím, že jsem vždy uměla vycítit, co je ve vzduchu, ale nemá to nic společného s rychlými trendy. Dnes už má moje módní značka vlastní styl, vytváříme tedy vlastní trendy v barevnosti i střihu. Mám ráda nadčasový design, aby ženy mohly jednotlivé kolekce kombinovat. Některé klientky moje šaty tolik milují, že je nosí doslova do rozpadnutí a já vlastně také…

Text: Kateřina Černá