Dámy pana Poppera

0
221

Rodina pražských krejčovských salonů se rozrostla o nového člena. Má opravdu kouzlo a šarm.

Na schůzku přicházím s lehkým předstihem a chvíli skrz výlohu voyeursky sleduji skloněná záda a ruce s nůžkami, které jako by klouzaly po povrchu látek na nasvícené scéně stolu.

Pak se u hlavních dveří setkávám s majitelkou krejčovského salonu, která přiběhne na minutu přesně. Oblečená v džínách a teniskách, tmavé vlasy stažené do ohonu, odloží kabát v barvě velbloudí srsti, na krku se jí blýskne šesticípá hvězda z polodrahokamů a před námi se rozsvítí její salon v celé své kráse. V interiéru jako vystřiženém z prvorepublikových filmů převládá moje oblíbená smetanová barva v kombinaci se zlatou doplněná tlumenými odstíny zelené a okrové. Pult připomíná pohodlnou polstrovanou pohovku s typickými knoflíky, na stole stojí váza s řezanými květinami a společnost jí dělá niche parfém Dáma s kaméliemi.

Nedá mi to a ještě před tím, než se Eva rozpovídá, musím vyzkoušet několik vzorků košil s různými důmyslně řešenými límečky z materiálů rozmanitých vzorů a manžetami na knoflíčky ve tvaru pryskyřníků. Mám štěstí a košile i sukně z tmavě modré vlny mi padnou jako ulité, upravovat by se musely jen opravdu nepatrně.

Místo s atmosférou první republiky Eva Matějková stvořila pro ženy, které hledají kvalitní byznys oblečení na míru. Sama totiž pracovala dlouhá léta v manažerských pozicích a stále narážela na problém s konfekcí, která jí neseděla.„Pracovala jsem v Seznamu v manažerské pozici, předtím ve Skotsku, a pořád jsem se tedy pohybovala ve světě byznysu, primárně mezi muži. Český trh v byznys oblékání je zaměřen hlavně na muže a já měla vždy problém sehnat dobře padnoucí košili,“ vypráví Eva, jejíž nekonfekční postavu jí mohu jen tiše závidět.

Nápad rozloučit se s rolí manažerky a začít budovat vlastní byznys postavený na výrobě kvalitního oblečení na míru Evu natolik pohltil, že do roka otevřela vlastní salon v centru Prahy, který je jedinečný svým servisem i konceptem. „Pečlivě jsem vybírala mezi mladými talenty designéra, který dokáže naplnit mé představy, a našla jsem Kristinu Fečkovou, s níž jsem si hned porozuměla. Kristýna byla díky své diplomce nominována na Talent roku 2015 a chápe mou představu kvality – návrat k ruční práci a preciznímu vypracování a něco navíc. Jednoduchost a klasiku okořeněnou nápaditým detailem,“ vypráví Eva Matějková.

Eva společně s Kristýnou pracovala na první vzorkové kolekci, jež se mezi sebou dobře kombinuje. Jedná se o základní kousky, které by v šatníku neměly chybět žádné ženě. Ty si mohou dámy upravit podle svých představ, ať už jde o výběr látky, typu límečku, barvy obšívání, monogramu nebo typu knoflíčků.

„Při výběru dodavatelů dáváme přednost tuzemskému trhu. Československo bylo v minulosti světovou špičkou v textilnictví a oděvnictví a my máme ambici alespoň v malém měřítku tomuto odvětví a zdejším firmám pomoci. Spolupracujeme s Knoflíkářským průmyslem Žirovnice, Tonakem, Preciosou nebo 27jewelry. Navíc si necháváme tkát vlastní látky, které jsou stoprocentně přírodní,“ říká mladá designérka Kristýna.

Eva Matějková má vztah k látkám v krvi. Její předek Joachim Popper, jehož jméno Evin salon nese, byl na přelomu 18. a 19. století prvním Židem v Praze, který mohl vyrábět látky a obchodovat s nimi. Vracím se do kabinky připomínající malé pódium s oponou a pomocí knoflíků na zrcadle kontroluji, jak bude látka vypadat při denním a následně při večerním osvětlení. V tomhle nemá Popper v Čechách konkurenci. Designérka Kristýna mi přichází vzít míry a já si jdu prolistovat vzorníky s látkami, knoflíčky a ukázkami vyšitých monogramů. Na novou košili si počkám tři týdny a už dnes vím, že nezůstane jen u jedné.